Thursday, September 6, 2012

Selamat Hari Raya (Beraya DiPerantauan)

Assalamualaikum, huh setelah sekian lama aku menyepi dari berblog kan.. blogwalking pown apetah lagi.. entah sejak sebelom raya hari tu aku terasa mood itu telah hilang.. mgkin ini gara-gara aku first time beraya tanpa keluarga..

okeyh lah skunk aku nak kongsi sikit pasal pengalaman aku menyambut raya di perantaun (perlembahan Nil) mesir.. huh malam raya aku memang sangat bosan.. pergi bertakbir diAsrama Pelajar Johor.. dan sepanjang malam itu aku tak tidur.. aku menunggu untuk berskype dengan family aku..

Pada jam 3.30pagi waktu mesir dan 9.30pagi waktu malaysia barulah aku start berSkype dengan family aku, huh dah lame aku x bersua muka dengan diaorg hampir setahun lebih.. dan di saat berskype memang mak aku xbercakap dengan aku.. sebab dia sedih.. uhuhuh sape tak sedeh kowt anak jauh diperantauankan....

huh aku pown sedeh juga pagi tu.. nengok adik aku pown sedeh.. sampai ada yang tak nak bercakap dengan aku.. perghh memang aku terasa saat itu... tp aku lelaki kene la tahan air mata itu.. tapi menangis dalam hati je la...

jom la nengok aku ada nak kongsi sikit gambar aku ada print screen waktu aku tengah berwebcam dengan family aku







huh tu lah sikit yang sempat aku print screen, inilah family aku... walaupown dalam gambar pada tahun ini kekurangan sorg tapi bila aku berskype macam nie.. aku terasa seperti berada di kampung... hilang kerinduan ketika ini..

hambis je berskype aku pown dok lah berkemas, bersiap untuk aku pulak yg pergi sembahyang raya,, 6.45pagi waktu mesir aku dh kuar umah dh... untuk bergegar ke masjid bertakbir bersama student malaysia yang telah di susun atur oleh persatuan pelajar di sini.. okey sangat meriah dan terasa takbir di malaysia... 


okey gambar aku kat atas nie lepas sembahyang raya,, aku bersama senior aku time sekolah dulu ... huh dia pown dh habis belajar kat mesir dan nak balik malaysia dh.. humm 

lepas sesi bergambar semua aku pown bergerak ke masjid laen pulak ada sanad hadis musalsal dengan Syiekh Nuruddin.. aku rasa ramai yang kenal kowt. start pukol 9pagi.. dan tamat pada zohor... humm cadangnya lepas kelas syiekh nie nk ke ke arma (asrama Malaysia) sebab ada open house tetapi dapat info dari membe yang mana makanan telah habis.. huh xpew la mgkin xde rezeki kowt... dan selepas kelas syeikh je aku terus je la balik umah rehat...

Raya ke2 pulak aku sebok mengsiapkan dewan tok sambutan Hari Raya peringkat negeri johor di Asrama Pelajar Johor, Majlis Bermula malam... tapi aku kena sampai awal,, sebab aku di tugaskan sebagai ADHOC persiapan, dan aku perlu untuk menyiapkan dewan untuk kegunaan malam tersebut..

dan banyak juga acara yang menarik pada malam itu.. seperti dikir barat, sketsa, sajak... cabutan bertuah



huh dalam gambar nampak x ramaikan.. tapi sebenarnya ramai.. tapi ada sesetengah dah balik sebab sesi bergambar selepas jamuan.. jadi yang dh makan ada yang balik... tapi ok la walaupown tahun nie ramai yang balik beraya kat malaysia,, tetapi sambutan tetap meriah... ohh aku akan sangat merindui majlis sambutan hari raya seperti ini... 

dan selepas beberapa minggu beraya... rumah aku pulak ada buat open house.. dan khusus untuk orang2 johor jew.. aku terget jemputan dalam 100org je... masak pown simple2 jee... aku masak laksa.. tak taw la laksa johor ke pining.. tp dapat pujian org cakap laksa tu sedap hehe bangga beb...

dan tok open house aku ada sediakan video.. sarilah yew video kurang kualiti sebab aku record gune handset cikai2 jew... okey korg boleh la nengok ea.. 




nie la sedikit video yang aku buat.. dan dalam nie video nie xde aku.. sebab aku lah yg record ... kih3...
ok ape2 pown aku nak ucapkan selamat hari raya aidilfitri maaf zahir dan batin .. andai aku ada tersalah bahasa,, terkasar,, klw ada yang terasa dengan entri2 aku nie.. ada yang aku tersinggung perasaan... humm sampai sini jew kowt tok entry aku kali ni.. tapi ape2 pown.. pengalaman aku beraya diperantaun nie sangatlah indah,, seronok walaupown berjauhan dengan keluarga... ok bye bye jumpe di ENTry baru nnti yeww assalamualaikum

1 comment:

  1. untunglaaa.
    ade gak pengalaman berya di perantauan..
    Al azhar ke???
    ramai gak kwn2 blajr kat sne..

    ReplyDelete